Плани-конспекти занять

Тема. Орігамі. Виготовлення  кусудами.

Мета  заняття.: навчальна( поглибити  знання  в  техніці  кусудам; навчити гуртківців володіти техніками роботи з папером, інструментами, пристосуваннями, необхідними у роботі; навчити виготовляти основні  деталі  обраної  кусудами); виховна (формувати стійкий інтерес до   виготовлення  виробів; виховувати естетичний смак; уміння підбирати кольори; виховувати уважність, старанність, терпіння); 
 розвивальна(створити  умови  для  розвитку  особистості  кожного  гуртківця,розкриття його творчих  здібностей  ; розвивати  образне  та  просторове мислення,  уяву,  увагу; розвивати  моторику  рук).
Обладнання: Демонстраційний  матеріал(картинка обраної  кусудами), клей  ПВА(або термопістолет),схема  виготовлення  елементів  кусудами, папір  кольоровий, ножиці, лінійка, олівець.
                                                 
  Хід  заняття
1. Організаційний  момент
 Звіт  відповідальних   про  готовність  учнів  та  їхніх  робочих  місць  до  заняття.
ІІ. Актуалізація  опорних  знань
 -Що  таке  кусудама?
 -Які  матеріали  та  інструменти  використовують  для  виготовлення  кусудам?
 -Який  папір  краще  використовувати?
ІІІ. Повідомлення  теми  та  мети  заняття.
IVРобота  за  темою  заняття.
1)Вступне  слово  керівника.
 -Сьогодні  ми  з  вами  продовжимо  виготовляти  кусудами(кулі,які  складаються  із  зібраних  разом  паперових  квітів,розеток  або  паперових  деталей  іншої  форми).
 -У  нас  з  вами  творче  занняття.

 -Ми сьогодні  будемо  створювати  зіркову  кусудаму.

2)  Аналіз  зразка  виробу (Додаток №1)
 -Робота  займає  багато часу,тому  ми  будемо  працювати  разом.
Спочатку  виготовимо  елементи  кусудами, потім  зробимо   творчу  перерву (послухаємо  легенди  про  кусудаму, які  ви  підготували (Додаток  №3), зєднаємо  елементи  в  кулю.
3)  Технологічна  картка.
Тепер  розберемо  послідовність  виготовлення  виробу  за  технологічною  каткою (Додаток  №2).
4)  Правила  техніки  безпеки.
Перед  початком  роботи  керівник  гуртка  нагадує  учням  правила  техніки  безпеки    користування  ножицями, клеєм.
Техніка  безпеки  при  роботі  з  ножицями.
1. Під час практичної роботи учні виконують тільки ті види робіт, які доручив вчитель.
2. Використовуйте справний, добре налагоджений інструмент.
3. Використовуйте інструмент за призначенням, тому що можна не тільки зіпсувати його, а й отримати травму.
4. Ножиці зберігайте з зімкнутими лезами в спеціально відведеному місці.
5. Передавайте ножиці з зімкнутими лезами кільцями вреред.
6. На столі чи парті ножиці лежать з зімкнутими лезами на тій стороні якою рукою працює учень
7. Слідкуйте, щоб вузьке лезо ножиць під час роботи знаходилося знизу.
8. Під час розкроювання тканини підтримуйте тканину пальцями лівої руки на безпечній відстані від вузького леза ножиць.
9. Слідкуйте за тим, щоб ножиці не потрапили під тканину або виріб.
10. Не відволікайтесь під час роботи і не відволікайте інших.
11. Утримуйте в чистоті робоче місце.
12. Дбайливо ставтесь до устаткування, пристосувань, інструментів.
13.Інструменти загального користування брати з дозволу вчителя і водночас після користування повернути їх.
                             Техніка  безпеки  при  роботі  з  клеєм
1.Працювати  з  клеєм  слід  тільки  в  добре  провітрюваному  приміщенні.
2.Не  працювати  поблизу  відкритого  вогню.
3.Працювати  на  столі  вкритому  целофановою  клейонкою.
4.Після  роботи  прибрати  клей,переконавшись,що  він  закритий.

5)Організація  робочого  місця.
6)Практична  робота.
 -Тепер  перейдемо  до  виготовлення  елементів  кусудами  та  її  створення.Для  цього  спочатку  розкреслимо  кольоровий  папір  на  квадрати  і  розріжемо  їх.Таких  квадратиків  потрібно  60,в  залежності  який  квадрат  така  й  кусу дама(чим  більший  квадрат,тим  більша  кусудама)
Далі  будемо  працювати  за  схемою (Додаток  №2).
V.Підсумок  заняття.
 -Наша  кусудама  готова. Кожен  учасник  вклав  частинку  своєї  праці. Тепер  наша  колекція  поповнилась  ще  одним  чудовим  виробом.
Я  бажаю  вам  творити  і  далі  прекрасне  своїми  руками, радувати  рідних, друзів  чудовими  подарунками.
VI.Домашнє  завдання.
Підготувати  матеріали    для  наступного  виробу, який  ми  зараз  разом  оберемо.
VII.Прибирання  робочих  місць.
Додаток №2
1.Складаємо  по  одній  діагоналі,а  потім  по  іншій
        
2.Перевертаємо  і  складаємо  пополам
3.Формуємо  подвійний  трикутник
4.Згинаємо  кінці   до  центральної  лінії  з  обох  сторін
5.Отримали  таку  фігуру
6.Таких  елементів  для  однієї  зірочки  потрібно  5
7.Поєднуємо  один  елемент  з  іншим,і  так  усі  5  елементів
          
8.Отримали  зірочку
9.Вивертаємо  її
10.Склеюємо  такі  зірочки  між  собою  і  отримуємо  ось  таку  кулю




Додаток  №3
              Любомир
Легенда  про  кусудаму 1.
Колись  давно  була  країна. Вона  була  невеликою,тож  нагадувала  прекрасне , мальовниче   село.У  тій  країні  завжди  було  тепло  та  яскраво  світило  сонечко.Лише  над  вечір  воно  ховалося   за  високі  гори   та  високі  зелені  трави,що  буяли  скрізь,де  не  було  стежинок,які  протоптали  мешканці  тієї  країни.А  вранці,разом  із  сонцем,прокидалися  та  підіймали  свої  голівки    різні  квіточки,які  ніби  посміхалися  перехожим   і  дарували  чудовий,а  часом  чудодійний  аромат  і  настрій.
Жив  у  тій    країні  невеликого  зросту  дідусь  ,з  блакитними  очима  та  сивою  бородою  до  колін.Всі  мешканці  вважали  його  дивакуватим,бо  коли  від  палючого  сонця  всі  ховались,то  він  ніжився,як  дитина,під  яскравими  променями.Ніхто  не  розумів,чому  це  дідусь  розмовляє  з  птахами,квітами,вітром  та  навіть  дощем,який  інколи  накрапав.
Також  у  тій  країні  був  цар,який  усим  управляв.Він  був  ненависним  і  злим,особливо  до  того  дивакуватого  дідуся.А  причиною  було  те,що  біля  хатинки  дідуся  росла  дуже  красива  квітка,яку  дідусь  відмовився  зрізати  та  віддати   правителю  для   його  колекції,засушених  квітів.За  такий  зухвалий  вчинок,правитель  наказав  посадити  дідуся  в  сиру,темну  землянку.Ніхто  з  мешканців  не  заступився  за  дідуся.Проте  були  два  маленькі  хлопчаки,які  вирішили  провідати  дідуся.У  холодній  ямі  лежав  змарнілий  дідусь.Він  не  мав  сили,бо  не  було  сонечка,його  чудової  квітки.Хлопчики  вирішили  врятувати  його,подумали  як  вони  це  зроблять.Їз  паперу  вони  зробили  багато  квіточок,пофарбувавши  у  яскраво-жовтий  колір,сформували  з  них  кулю,яка  нагадуваля  сонечко.На  пелюстки  квітки  наклеїли  пилок  з  його  улюбленої  квітки   та  кілька  насінинок.Потайки  від  батьків,хлопчаки    прив’язали   мотузку  до  кулі   та  опустили  її   дідусеві  в  яму.А  самі  повернулися  додому.Дідусь  дивився  на  кулю,вдихав  її  аромат  та  наповнювався  силою.Через  деякий  час  дідуся  звільнили,а  чудо  куля  була  з  ним  завжди.З  того  часй  було  створено  багато  таких  куль,які  допомагали  хворим.

                     Олександр
Легенда про кусудаму 2.
В одному невеличкому містечку проживала одна сімя. Вона  була дуже бідною. Батько і мати ніде не працювали,бо тоді була засуха і роботи не було. В них був син. Вони його дуже любили. І якось він захворів на якусь невідому хворобу. І батьки згадали,що колись їм хтось казав,що можливо може допомогти кусодама із лікувальних квітів. Але була дуже страшна засуха і всі трави посохли. Батьки дуже боялись,що їхній єдиний син помре. І раптом пустився дощ…. І все пооживало. Батьки назбирали лікувальні трави,і зробили кусодаму. Через деякий час хлопчик почав видужвати.. І всі жителі містечка почали робити лікувальні кулі замість того,щоб приймати якісь ліки…….                                                                                
Танюшка
     В давні часи,в одній далекій   країні жили люди. І якось раз сталась у них зима затягнулась:не було сонця,були морози,і було дуже холодно. І пішли вони до одного мудриця який сказв-«Весна не приходить бо ви її не зустрічаєте»-адже раніше зустрічали весну танцювали,співали,веселились,дякували природі за її дари…… Якогось дня всі  люди зібрали на одній поляні де один чоловік сказав-«Я знаю одного мудриця який колись навчав мене.» Поїхавши до  нього він сказав,що ви повинні уславити весну. Вони зробили  з паперу квіти і складали з них велике коло,яке уславило весну. На цей час це коло називають  «Кусодама» яка досить відома. І нею захоплюються люди….



Тема:   Витинанка «Дерево життя»
Мета:  Ознайомити із видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Техніка виконання: Витинання.
Обладнання: Кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка, технологічні картки.

Хід заняття:
І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу
- Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Ми познайомимось з витинанкою «Дерево життя».

З листка паперу дерево звелося,
І дивно якось все переплелося:
Минувшина людська і майбуття.
Його назвали – дерево життя.
В землі коріння, крона в небо пнеться.
Хто зна, чого вже так воно ведеться –
Нитки незримі все буття сплели,
В мінливості щось стале ми знайшли.
Вмирає щось, щоб знову відродитись,
Живим дощем через віки пролитись.
Зернята правди, мудрості, добра
Народна витинанка зберегла.

Дерево життя – це найголовніший символ рослинного світу майже у всіх народів планети. В українців воно існує практично у всіх видах мистецтва, зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах.
Ось як розпочинається одна із подільських колядок, якій сотні років:
Росте дерево, тонке високе,
Ой дай Боже!
Тонке високе, в корні глибоке,
Ой дай Боже!
На тім дереві сам сокіл сидить, далеко видить,
Ой дай Боже!

Далі в ній йдеться про те, що сокіл бачить, що на морі пливе панна і вишиває братові на весілля сорочку. Згадуються там місяць та зорі, райські пташки, тури-олені.
Дерево давало життя не тільки людям, а й птахам (більшість із них живуть саме на деревах), тваринам. Під деревом майстри мали на увазі всяку рослину.
Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:
верба – прадерево;
липа – матір, вода;
дуб – прадерево, Перун, Сонце, сила, авторитет, житло Першобога;
береза – Лада;
клен – Лель;
вишня – чарування, дівоча краса;
калина – коляда, Різдво світу, дівоча краса;
смерека – вічне життя, юність;
явір – прадерево, юнак;
яблуня – жіноче начало, материнство.
Також вважалися священними бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня, ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.
Але справжні митці-витинальники, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й глибинно, а не копіювали бачене. На своїх деревах вони розміщували птахів, богів, людей і Сонце.
Світове дерево знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його – небесне царство (світ богів), стовбур – земля (світ людини і тварин), коріння – підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).
Дерева – це група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.
Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.
Мотиви геометричних елементів і фігур:
-         прямі, ламані, хвилясті – символи життєвої дороги;
-         трикутні – обереги;
-         чотирикутні – символи родючості;
-         магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу;
-         розеткові – сонце.
Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.
Рослинним мотивам притаманне:
1.     Відображення живої природи, ріст, цвітіння;
2.     Найдавніші знаки – деревце з піднятими гілками, ялинка, колосок, листочки;
3.     Центральний елемент – квіти, дерево життя.
Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.
Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому обєднуються Дійсність, Майбутнє і Минуле кожної людини.
Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше з вами завдання – відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.

ІІІ. Демонстрування різних зразків витинанки.


ІV. Робота з технологічною карткою. Виготовлення витинанок «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії.
1.     Доберіть сюжет.
2.     Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.
3.     Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.
4.     Нанесіть малюнок на кольоровий папір залежно від осі симетрії.
5.     Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).
6.     Покладіть під прес або випрасуйте усі елементи композиції.
7.     Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.
8.     Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

V. Практична діяльність.
1. Повторення правил техніки безпеки:
- різати папір ножицями тільки від себе.
- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні.
- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.
2. Розповідь з демонстрацією техніки виготовлення витинанки. (Діти стежать за послідовністю виконання і за схемами, які лежать у них на столах).
3. Самостійна діяльність гуртківців. (Учитель, у разі потреби, надає індивідуальну допомогу дітям).

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Бесіда-опитування:
1. Коли зявились перші витинанки?
2. З якою метою створювали витинанки?
3. Як оздоблювали ними житло?
4. Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?
5. Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?
6. Яку витинанку ми сьогодні робили?

VІІ. Підведення підсумків заняття.
(Оцінювання дитячих робіт за такими критеріями, як оригінальність роботи, ажурність витинанки, правильність композиційного й кольорового рішення)
7.1. Виставка кращих робіт.
7.2. Прибирання робочого місця.

Плани конспектів занять завантажуйте за наступним посиланням
http://www.ex.ua/829927071083 

















Немає коментарів:

Дописати коментар